
Stagedag 2: Het kennismakingsspel
Gepost op 24 november 2017.
Naast onze vaste groep bloggende leerkrachten laten we af en toe ook anderen aan het woord. Eén van deze personen dit schooljaar zal studente Aurélie zijn. Ze zit in het 1ste jaar van de Bachelor Lager Onderwijs aan Odisee. Sinds het begin van haar opleiding is ze gestart met een persoonlijke blog waar ze haar stage- en opleidingservaringen deelt, daar zullen we af en toe een berichtje van delen.
Op dinsdag 14 november gingen we voor de tweede keer naar onze stageschool: de Heilige Familie in Schaarbeek.
We kwamen in de middag toe op onze stageschool. Blij om de kinderen en de meester terug te zien, gingen we meteen weer aan de slag. Onze stagementor kreeg meteen veel vragen van ons te horen over het klassysteem, de leerlingen en de dagen waarop wij stage mogen lopen.
Na alle vragen kregen we een beetje de tijd om te observeren tijdens dat de meester les gaf.
De kinderen kregen de opdracht om een heks te maken. Deze opdracht was een samenvloeiing van twee "vakken": Wereldoriëntatie en Taal.
Omdat de opdracht maar ook de woorden niet zo simpel waren, mochten wij, de stagiaires helpen. Mijn medestudenten en ik kregen ieder een bank met 4 leerlingen toegewezen.
Ten eerste kregen de leerlingen een opdrachtenblad en moesten dit per twee lezen. Daarna moest ik samen met mijn leerlingen de woordjes opnieuw lezen, hierbij was het de bedoeling dat ze de woorden/kenmerken van hun heks opschreven op een ander blad. Ik kreeg hierbij de taak om na te kijken of ze het goed schreven. Ten slotte, moesten ze met hun geschreven woordjes hun eigen heks tekenen op een wit blad.
Na deze participerende observatie, was het aan ons. Wij kregen voor het eerst de leiding over het tweede. Onze taak was: een kennismakingsspel maken om de leerlingen uit deze klas beter te leren kennen. Dit allemaal om zo optimaal mogelijk een les te geven aangepast aan de kinderen van de uilklas.
We kregen een lesuur de tijd om ons spel met de leerlingen te spelen. Eerst moesten ze in een kring komen zitten en deden we een klein spelletje om hun namen te leren kennen: Ze gooien de dobbelsteen naar een leerling of juf en zeggen de naam.
Na dit klein inleidingsspelletje begonnen we aan het echte doel van de dag: het kennismakingsspel. Deze ging als volgt: om de beurt gooit een leerling de dobbelsteen, het cijfer van de dobbelsteen komt overeen met de kaartjes. Elk cijfer is gelinkt met een stapel kaarten of de doos zoals op de foto beschreven.
Zo leerden wij de kinderen kennen op verschillende vlakken: wat doen ze graag, welke vakken hebben ze graag, welke niet, in wat zijn ze sterk of minder sterk?
Het was een toffe ervaring om op een toffe manier de leerlingen te leren kennen.
Kortom, het was een aangename namiddag! De kinderen hebben elk hun eigen talent en ben blij dat ik hen dit jaar dingen mag bijleren.